dfffffffff

dfffffffff

مرداد 1389 - کدجاوا و دانلود
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 3 4 5 >> >


در ماه رمضان، مواد نشاسته ای بیشتر از ماده های قندی مصرف شود؛ چون نشاسته به تدریج وارد خون می شود.

دکتر برلیانت بزرگمهر در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تغذیه صحیح در ماه رمضان اظهار کرد: به علت ورود تدریجی مواد نشاسته ای در خون، انسولین سریع ترشح نمی شود و قند خون افت نمی کند البته در مصرف مواد نشاسته ای مانند نان، آرد، برنج، سیب زمینی و ماکارونی نباید افراط کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به طولانی بودن مدت زمان روزه داری در ماه رمضان سال جاری، یکی از عوارض تغذیه غلط، افت قند خون است، گفت: برخلاف چربی که سال ها در بدن ذخیره می شود، قند حدود نصف روز در بدن باقی می ماند.

با این حال نباید در مصرف مواد شیرین به ویژه در سحر افراط کرد؛ چون قندهای ساده به سرعت جذب خون و بالا رفتن قند خون را موجب می شوند.

این امر منجر به ترشح انسولین می شود که افت قند خون را در پی دارد. در نتیجه عوارض عصبی در فرد بروز می کند؛ چرا که سلولهای عصبی برای تامین انرژی خود به قند و کربوهیدرات نیاز دارند.

بزرگمهر تشنگی را یکی از عوارض تغذیه ناصحیح در روزهای طولانی ماه رمضان سال جاری دانست و اظهار کرد: مایعات مورد نیاز بدن در فاصله افطار تا سحر باید تامین شود که بهترین آن ها، آب است. این در حالیست که برخی افراد هنگام افطار و شام، معده خود را با غذا پر می کنند و در نتیجه میل به نوشیدن آب ندارند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: چای باعث دفع آب بدن می شود بنابراین به مقدار زیاد در وعده سحر نباید نوشیده شود چون منجر به احساس تشنگی می شود.

وی یکی از عوامل مهم در احساس تشنگی را مصرف نمک زیاد همراه با غذا دانست و گفت: غذاهای شور باعث تشنگی می شود بنابراین بویژه در وعده سحر از خوردن زیاد آن ها باید خودداری کرد.

مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه با اشاره به مصرف گوشت در ماه رمضان گفت: گوشت برای دفع از بدن تبدیل به اوره می شود و دفع اوره به مقدار زیادی آب نیاز دارد بنابراین از مصرف زیاد مواد گوشتی در ماه رمضان بویژه در وعده سحر باید اجتناب کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در ماه رمضان بویژه دروعده سحر سالاد و سبزی استفاده شود، اظهار کرد: سالاد و سبزی به علت برخورداری از فیبر، مواد نشاسته ای را به تدریج وارد خون می کنند در نتیجه انسولین سریع ترشح نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا افطاری و شام باید با هم مصرف شوند، گفت: هنگام افطار می توان شیر ولرم با یک یا دو خرما و یا مقدار کمی عسل، پنیر بدون نمک و یکی دو مغز گردو مصرف کرد و حدود یک ساعت بعد شام خورد.

غذاهای پخته ، خوراکی هایی که مواد آن ها به صورت بخارپز یا آب پز تهیه شده اند و انواع ساندویچ های پخته مانند ساندویچ مرغ، پنیر، گردو، خیار، گوجه فرنگی مفید هستند البته نباید شام را خیلی دیر مصرف کرد؛ چون مانع خوابیدن می شود.

وی تاکید کرد: از مصرف غذاهای سرخ کرده در افطار و سحر باید خودداری کرد؛ چون افزایش چربی نامطلوب قند خون را موجب می شود و فشار خون را افزایش می دهد.

خوردن زیاد گوشت قرمز نیز همین پیامدها را دارد. علاوه بر آن برای جلوگیری از یبوست باید مقدار کافی آب نوشید، سالاد و سبزی مصرف کرد و ورزش و پیاده روی نمود.

بزرگمهر در پایان اظهار کرد: نزدیک زمان افطار نباید فعالیت فیزیکی انجام داد؛ چون باعث تعریق زیاد شده و احساس ضعف را به دنبال دارد. بنابراین باید یا پیش از ظهر و یا پس از افطار ورزش و پیاده روی کرد.


  


مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود، شخص زودتر گرسنه شود.

زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را باید داشته باشد.

وی گفت: وعده سحری می تواند شامل انواع مختلف پلو ها و انواع خورشت ها باشد.

همچنین مصرف سبزی ها و سالاد در سحری برای کاهش احساس تشنگی بسیار مؤثر است.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: حداقل سالادی که می توان تهیه کرد، سالاد خیار و گوجه فرنگی است که می توان با افزودن کمی هویج یا جوانه گندم و ماش به ارزش غذایی آن اضافه کرد.

عبدللهی گفت: بهترین سبزی که می توان به عنوان سالاد در سحر مصرف کرد، کاهو است.

این سبزی در مقایسه با سایر سبزی ها از آب بیشتری برخوردار است و به همین دلیل می تواند از احساس تشنگی در طول روز بکاهد.

وی افزود: فیبر بالای کاهو مانع ابتلای روزه داران به یبوست می شود. مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود.

زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود، شخص زودتر گرسنه شود.


  


آشنایی با عارضه فراموشی
فراموشی (Amnesia) به موجب ضعف حافظه به دلیل آسیب، شک، یا بیماری و احتلالات روانی دیگر پدید می آید. البته بیشتر شبیه یک عامل هشدار است تا یک بیماری. برای درمان آن نیز باید دلایل ابتدایی پدید آمدن آن را از میان برداشت. هیچ گونه راه معالجه ی منحصر بفردی برای بازگردادن حافظه بیمارانی که دچار آسیب مغزی قرار گرفته اند، وجود ندارد.
? انواع فراموشی
فراموشی تدریجی به گونه ای است که وقایع جدیدی که برای فرد در زندگی اتفاق می افتد، به حافظه ی بلند مدت انتقال پیدا نمی کند.
? فراموشی معکوس
به این شکل است که فرد در به یاد آوردن وقایعی که در گذشته برایش اتفاق افتاده است با مشکلاتی مواجه می شود و به خوبی نمی تواند وقایع و تجربیاتی را که در گذشته کسب کرده است را به یاد آورد.
? فراموشی تجزیه کننده
فرد در این حالت اطلاعات مهم و سری فردی مربوط به خودش را آشکار می سازد که معمولاً بسته به شرایط پر استرس و آسیب زا ایجاد خواهد شد.
? فراموشی ابتدایی
زمانی است که فرد نتواند به درستی وقایعی را که در ابتدای دوران کودکی برایش رخ داده است را به یاد آورد. تصور بر آن است که این نوع فراموشی در ارتباط مستقیم با یادگیری زبان در کودکان است.
? بیماری روانی کرساکوف
به نوعی از فراموشی و ضعف حافظه اطلاق می شود که در اثر مصرف مشروبات الکلی در فرد ایجاد می شود. ممکن است در حافظه ی آنی فرد مشکلی ایجاد نشود، اما او در به یاد آوردن وقایع ساده، چهره ها و الگوهای پیچیده با مشکل مواجه خواهد شد.
? فراموشی جِراحی
به از بین رفتن هشیاری و ورود فرد به مرحله ی کما اطلاق می شود که بیشتر به دلیل تصادفات رانندگی به وقوع می پیوندد.
? علائم
فرد مشکلاتی را در یادگیری اطلاعات جدید و به خاطر آوردن وقایع گذشته پیدا می کند. علاوه بر این از جمله علائم رایج این اختلال می توان به سردرد، شک، افسردگی، تب، دردهای مزمن، و خستگی اشاره کرد.
? علل
اغلب، فراموشی به دلیل آسیب های وارده به مغز، ضربه، بیماری های حاد، و یا استفاده از نوع خاصی ماده مخدر ایجاد خواهد شد. ضعف قدرت ذهنی و کند ذهنی نیز می توانند از جمله دلایل دیگر در مورد حافظه ی ضعیف قلمداد شوند.
? فراموشی در داستان ها و افسانه ها
در اکثر کارهای هنری و ادبی بزرگ دنیا مقوله ی فراموشی عموماً به عنوان موضوع داستان های بسیار زیادی به کار گرفته شده است. این امر به ویژه در ادبیات ژاپن قابل رویت است.
نویسنده معروف جرج اورال کتابی را تحت عنوان “دختر روحانی” به رشته ی تحریر در آورده است که در مورد پیچیدگی ها و درگیری هایی که فرد در هنگام ابتلا به فراموشی با آن دست و پنجه نرم می کند، سخن به میان آورده است. در کتاب دیگری تحت عنوان “پوسته ی مرموز” فراموشی تجزیه کننده با نگاهی منتقدانه و در عین حال با بهره گیری از ظرافت های هنری و ادبی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در رمان معرف “جانشین مونا لیزا”، نویسنده: ویلیام گیبسون، شخصیت اصلی داستان دچار چندین بیماری ذهنی مختلف است که یکی از آنها دچار سندرم کرساکوف می باشد.
در کتاب “سربازی در مه”، نویسنده: جین ولف، قهرمان داستان یک سرباز یونانی با مذهب ارتودکس می باشد که از فراموشی معکوس رنج می برد.
تصویر متحرک آقای بادوینگ (????) قهرمان داستان، در مواجهه با مشکلات زندگی زناشویی خود به مرحله ی فراموشی می رسد (از دست دادن گزینشی حافظه).
در فیلم ها نیز، فیلم “فراموش شده” محصول سال ???? شخصیت بزرگسال داستان در مورد وجود فرزندش که توسط مقامات دولتی ربوده شده است، دچار ضعف حافظه میشود.
مقوله ی فراموشی حفره ای نیز نخستین بار در فیلم “آفتاب ابدی ذهن بی نقص” در سال ???? مطرح شد. براساس رمان رابرت لودلام با عنوان “انتهای هویت” (????) داستان مردی را می خوانیم که بدن نیمه جانش را مرد ماهیگیری پیدا می کند. مرد ماهیگیر از او مراقبت می کند تا حافظه و سلامت از دست رفته اش را مجدداً باز یابد.
در چندین قسمت از مجموعه داستان “شب های شنبه” تام هنکس در نقش “آقای حافظه ی کوتاه مدت” ایفای نقش می کند. این مرد به سرعت کارهایی را که انجام می دهد از یاد می برد و به طور طنز آمیزی هر کاری را که انجام داده و یا هر حرفی را که زده است، از یاد می برد.
فیلم مهیج روانی “خاطره” محصول سال ???? مردی را به تصویر می کشد که از ضعف حافظه رنج می برد. این اختلال در اثر یک برخورد مغزی شدید در یک تصاوف برای او به وجود می آید.
? درمان
فراموشی بیشتر از اینکه به عنوان یک بیماری محسوب شود، به منزله ی نوعی نشانه از دست دادن حافظه محسوب می شود و مدیریت در درمان آن، می تواند دلایل نخستین آنرا از میان بردارد. البته نمی توان گفت که هیچ گونه درمان قطعی برای این بیماری وجود دارد که بتواند توانایی حافظه را مجدداً به همان روز اول بازگرداند؛ اما معالجات روانی می تواند برای فراموشی هایی که به دلیل آسیب های عاطفی روی می دهد، مفید باشد.
یکی از مهم ترین مداواهای عمده استفاده از گیاهان دارویی مانند رزماری و گل مریم است. دم کرده ای که از این برگ ها نیز درست شده باشد به عنوان یک نوشیدنی معطر و مطبوع شناخته شده و درمان مناسبی برای ضعف حافظه به شمار می رود. بادام و گردو نیز برای تقویت حافظه موثر هستند. سیب نیز نقش مثبتی برای تقویت حافظه ایفا می کند. فلفل سیاه به همراه عسل نیز جزء موادی هستند که تاثیر مطلوبی را می توانند بر روی حافظه ی افراد داشته باشند. شیر گاو نیز دارای خواص زیادی برای حافظه است و بیماران تا جایی که قدرت هاضمه ی آنها اجازه می دهد، باید از آن استفاده کنند.
از سوی دیگر استراحت و خواب کافی نیز می تواند محیط را برای تقویت حافظه فراهم کند.
  


آشنایی با تکنیک های تقویت حافظه

 
یکی از ارکان اساسی آموزش و یادگیری داشتن حافظه ای کار آمد است، همه شما دوست دارید حافظه ای قوی داشته باشید و اگر بخواهید مطمئنا می توانید حافظ خود را تقویت کنید.
در مورد تقویت حافظه به موارد زیر توجه کنید:
? هدف:
هدف خود را از خواندن مشخص کنید که برای چه منظور می خوانید؟ برای افزایش معلومات، برای انجام یک تحقیق و یا به صورت تدریجی برای دادن امتحان، اگر برای امتحان می خوانید امتحان تشریحی است یا تستی؟ اگر برای امتحان تستی می خوانید باید جزئی ترین مطالب را هم بخوانید واگر امتحان تشریحی است باید کلی بخوانید.
? اعتماد به خود:
به حافظه خود اعتماد داشته باشید تا به شما کمک کند. اعتراف به این که حافظه ام ضعیف است سرآغاز تنبل شدن حافظه است.
? علا قه:
موضوعات مورد علا قه راحت تر به خاطر سپرده می شود، پس سعی کنید خود را به دروس علا قه مند سازید.
? سلامتی:
عقل سالم در بدن سالم است، پس رژیم غذایی درستی داشته باشید تا حافظه ای قوی ونیرومند پیدا کنید، عناصری مانند کلسیم، فسفر و ویتامین های گروه B نقش مهمی در کارآیی مغز دارد، لذا مصرف شیر، پنیر، تخم مرغ، جوانه گندم، بادام، فندق، کنجد، سبزیجات و حبوباتی مثل عدس توصیه می گردد.
? اکسیژن کافی:
یکی از علل کم کاری حافظه نرسیدن اکسیژن به مغز است، در هنگام مطالعه پنجره اتاق را کمی باز بگذارید، تا هوای تازه جریان یابد یکی از روش های تامین اکسیژن سلولهای مغز استفاده از تنفس عمیق است.
? دقت:
برای داشتن حافظه خوب باید دقت بالا یی داشت.
? تمرکز:
سعی کنید هنگام مطالعه خسته نباشید. اگر احساس خستگی می کنید کمی استراحت کنید بعد مطالعه را شروع کنید. پس از یادگیری نیز حتما استراحت کنید تا آموخته های شما در حافظه پایدار بماند و از تداخل یادگیری بعدی جلوگیری شود. هنگام مطالعه تمامی حواس خود را بر روی مطالعه متمرکز کنید.
? آرامش:
اضطراب بیش از حد نه تنها موجب فراموشی می شود، بلکه آفت سلا متی است. برای جلوگیری از فراموشی و اختلا ل در کارایی حافظه، شرایط محیط یادگیری را از هیجان خالی کنید، چون در وضعیت آرامش امواج آلفا که بین ??-? هرتز است در مغز منتشر می شود در این حالت انسان می تواند از حداکثر نیروی مغزی خود بهره جوید.
? خواب کافی:
بی خوابی موجب پریشانی حافظه می شود، خواب کافی باعث تقویت حافظه می گردد.
? برنامه ریزی:
برنامه ریزی درسی موجب می شود که هر درس را در زمان مخصوص به خود بخوانیم و این نظم به مکانیسم حافظه در به خاطر سپاری مطالب کمک می کند.
? مدت یادگیری:
کار بدنی را شاید بتوان درحالت خستگی انجام داد اما کارهای فکری نیاز به وضعیت جسمی و مغزی مناسب تری دارد. یکی از علت های خستگی مغزی بودن مدت مطالعه و خواندن طولا نی مدت است که افت شدیدی را در به خاطر سپاری به دنبال خواهد داشت بنابراین روش نیم ساعت مطالعه +? دقیقه استراحت را هرگز فراموش نکنید.
? یادگیری با فاصله:
بین یادگیری ها فاصله بیندازید تا از پراکندگی دقت شما جلوگیری شود وبه خاطر سپاری در حافظه بهتر صورت گیرد. مثلا اگر می خواهید ? ساعت فیزیک بخوانید آن را به سه قسمت دو ساعته تقسیم کنید و هر یک روز در میان ? ساعته مطالعه کنید.
? تصمیم به خاطر سپردن:
اگر تصمیم بگیرید به خاطر بسپارید و در مواقع ضروری به یادآورید این کار شدنی است اگر با خود عهد ببندید که باید مطلبی را یاد بگیرد، یقینا موقع مطالعه دقت بیشتری خواهید داشت.
? خوب درک کردن:
اگر مطلبی را به جای حفظ کردن بفهمید بهتر در حافظه می ماند و کمتر فراموش می شود. در واقع حفظ کردن مطالب، زنگ خطری برای فراموش کردن آنهاست. پس هرگز بدون درک صحیح مطالب سعی در حفظ کردن آنها نداشته باشید چون فقط مطالبی به حافظه بلند مدت سپرده می شوند که به درستی فهمیده شوند.
? تکرار:
برای این که مطلبی به مدت طولا نی در حافظه بماند باید ابتدا، آن مطلب مرور گردد و همچنین این مرور در فواصل زمانی معین انجام گیرد.
? استفاده از انواع حافظه:
در هنگام مطالعه از سه حافظه خود (بینایی، شنوایی و حرکتی) یک جا استفاده کنید. یعنی از نگاه کردن (بصری) تکرار عبارات با صدای بلند (شنوایی) و یادداشت برداری (حرکتی).
? تصویرسازی:
در هنگام خواندن مطالب سعی کنید تصویر ذهنی از آن برای خود بسازید. اگر بتوانید تصاویر مطلب خوانده شده را در ذهن ایجاد کنید، خیلی راحت تر می توانید آنها را به خاطر بسپارید (مثلا با به کار بردن کلمه اسب شکل این حیوان را در ذهن مجسم کنید).
? وسایل کمک آموزشی:
استفاده از فیلم، اسلا ید، چارت، شکل و امکانات آزمایشگاهی و … یادگیری را تسریع و تسهیل می کند.
? روش جز» و روش کلی:
در روش جز» به جز» متن را به صورت بند بند یاد بگیرید یعنی ابتدا بند اول را به خاطر بسپارید سپس بند دوم را. در روش کلی تمام متن را به طور کامل مطالعه کنید پس از آن سعی کنید متن را برای خود با دیگران تکرار کنید و دوباره متن را به طور کامل از اول تا آخر بخوانید.
? ارتباط دادن بین مطالب:
مطالب هر چه بیشتر به هم مرتبط باشند بهتر در حافظه ثبت می شوند. لذا در هنگام مطالعه تا حد ممکن بین مطالب خوانده شده ارتباط برقرار کنید.
? سازماندهی:
نظم دادن به اطلا عات به خاطر سپاری آنها را آسانتر می کند، مطالبی را که می خوانید به صورت منظم در آورده و آنها را طبقه بندی کنید. اگر بدون نظم و دسته بندی پشت سر هم بخوانید احتمال این که فراموش کنید بسیار زیاد است. مثلا مواد غذایی زیر را باید به یاد داشته باشید. (گوشت، کره، شنبلیله، خامه، تخم مرغ، ترب، شیر، تربچه، ماهی، ماست، جعفری، سرشیر) برای به خاطر سپاری آنها بهتر است آنها را دسته بندی کنید:
? مواد پروتئینی:
گوشت، مرغ، ماهی، میگو
? لبنیات: کره، خامه، شیر، ماست
? سبزیجات:
شنبلیله، ترب، تربچه، جعفری
برجستگی و نمایان سازی: اگر نکته ای برجسته تر از سایر نکات باشد بهتر در حافظه می ماند. یک فرد قد بلند بین دیگران نمایان تر است. از این اصل در مطاله هم می شود استفاده کرد. مثلا هنگام خواندن، زیر نکات مهم را خط بکشید تا به واسطه اصل برجستگی نکات مهم سریعتر به خاطر سپرده شوند (ابتدا باید خوب بخوانید و درک کنید سپس آنهایی را که مهم تشخیص می دهد خط بکشید تا در هنگام مرور سریعتر آن نکات به چشم آیند).
? تقدم و تاخر:
مطالبی را که در ابتدا می خوانیم بهتر در حافظه می ماند (تقدم) و همچنین مطالبی که در آخر می خوانیم راحت تر به خاطر سپرده می شوند و بیشترین فراموشی مربوط به مطالب میانی است. برای جلوگیری از فراموشی باید صفحات کمتری را مطالعه کرد. در واقع با استراحت های کوتاه مدت در حین مطالعه می توانید اصل تقدم و تاخر را رعایت کنید. اگر ? ساعت پشت سر هم مطالعه کنید بین مطالب اولیه و آخری فاصله زیادی می افتد و احتمال فراموشی افزایش می یابد.
? تقطیع:
آستانه حافظه کوتاه مدت هر شخص ?+? ماده است یعنی تا ?+? قطعه را می توان به خاطر سپرد مثلا ده حرف (ن ازوم آش ن اد) را می توان به یک قطعه تبدیل کرد که حفظ آن راحتتر شود (مثل دانشآموزان)
? تدابیر یادیار:
استفاده از ترفندهایی که به واسطه آن بتوان به موضوع اصلی پی برد، مثلا برای یادآوری تخم مرغ، کره، نان و … می توان از چراغ روشنائی سردر خانه روبه رو استفاده کرد. مثلا تصور تخم مرغ بزرگی که به تیر چراغ برق تکیه داده یا نانی که بر سر در خانه روبه رو قرار گرفته است.
? تداعی:
برای به خاطر سپاری بهتر باید بین مطالب ارتباط و تداعی خوبی برقرار کنید. (تجاسم مطلب) برای به خاطر سپاری بهتر می توانید مطلب مورد نظر را به صورت بزرگ و مسخره در ذهن مجسم کنید یا رنگ های مختلف به آن بدهید. مثلا مداد و ماشین (ماشینی که راننده اش مداد است) یا ماشین و گنجشک (درماشینی نشسته بودم گنجشکی که لباس افسر را پوشیده بود جلویم را گرفت) و … 


  


? توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودک

 
شما دلتان می‌خواهد بچه‌های باهوشی داشته باشید یا نه؟ احتمالاً مثل هر پدر و مادر دیگری می‌گویید: بله. اما باهوش بودن، ذاتی است یا اکتسابی؟ سوال اصلی بحث، همین است و جوابش اینکه: با وجود تاثیر عوامل ژنتیکی در تعیین سطح هوش بچه‌ها، تازه‌ترین تحقیقات علمی نشان می‌دهند که به ‌کارگیری روش‌های معین، می‌تواند ضریب هوشی و سرعت یادگیری کودکان را افزایش بدهند. پس اگر دلتان می‌خواهد کودکانی باهوش داشته باشید ? توصیه زیر را جدی بگیرید.
?) به کودکتان موسیقی بیاموزید
اگرچه شنیدن صدای طبلی که کودک می‌نوازد، همیشه خوشایند و گوش‌نواز نیست اما به یاد داشته باشید یادگیری موسیقی یکی از راه‌های ارتقای سطح هوشی کودکان است. براساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، فراگرفتن موسیقی به صورت منظم، در افزایش ضریب هوشی و بهبود عملکرد کودکان در مدرسه موثر است و هرچه سال‌های بیشتری صرف این کار شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. این بررسی نشان داده است که یادگیری موسیقی در دوران کودکی، عامل تعیین‌کننده‌ای در بالا بردن سطح نمرات کودک در مدرسه و ارتقای سطح هوشی او در دوران بزرگسالی است. پس برای اینکه به فرزندتان کمک کنید تا موتزارتِ درونی خود را آشکار کند، برای ثبت‌نام او در گروه‌های موسیقی مدرسه یا کلاس‌های خصوصی پیش‌قدم شوید.
?) نوزادتان را از شیر مادر محروم نکنید
شیر مادر اولین و در عین حال، اساسی‌ترین غذای مغز است. تحقیقات دانشمندان بارها ثابت کرده است که تغذیه با شیر مادر فواید بی‌شماری برای نوزادانِ در حال رشد دارد. شیر مادر مانع بروز عفونت‌های خطرناک در دوران کودکی می‌شود و ضروری‌ترین مواد غذایی بدن نوزاد را تأمین می‌کند.
محققان دانمارکی دریافته‌اند که شیر مادر در پرورش نوزادانی سالم‌تر و البته باهوش‌تر، کاملاً موثر است. بر اساس این مطالعات، نوزادانی که به مدت ? ماه از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، در مقایسه با آنهایی که تنها یک ماه یا کمتر از این مدت از شیر مادر تغذیه شده‌اند، به میزان قابل‌توجهی باهوش‌ترند. نکته آخر اینکه، تغذیه با شیر مادر اولین سرمایه‌گذاری برای ارتقای سطح سلامت کودک است؛ سرمایه‌گذاری بنیادینی که سودی درازمدت به همراه خواهد داشت.
?) فراموش نکنیدکه عقل سالم در بدن سالم است
بررسی‌های محققان دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد که بین میزان تناسب اندام و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه‌ای مثبت برقرار است. بر طبق این مطالعات، شرکت در برنامه‌های ورزشی منظم، باعث تقویت حس اعتماد به نفس، تمایل به کار گروهی و رهبری در کودکان می‌شود.
بنابر یافته‌های این پژوهش
?? درصد زنانی که مدیریت شرکت‌های تجاری را بر عهده داشتند، در ورزش‌های گروهی مدرسه شرکت می‌کردند. بنابراین به جای اینکه بعد از شام به سراغ تلویزیون بروید، به فکر پیاده‌روی یا حتی توپ‌بازی با کودک خود باشید. او را تشویق کنید تا فعالیت بدنی منظمی داشته باشد و در برنامه‌های ورزشی مدرسه شرکت کند.
?) لازم نیست همیشه فرزندتان را از بازی‌های رایانه‌ای منع کنید
تعجب نکنید؛ درست است که بازی‌های رایانه‌ای همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرند که خشن هستند و چیزی به کودک نمی‌آموزند و باعث انزوای آنها می‌شوند؛ اما این شما هستید که بازی‌ها را انتخاب می‌کنید. پس به سراغ بازی‌هایی بروید که تفکر راهبردی و مهارت‌های برنامه‌ریزی را رشد می‌دهند و باعث تقویت کار گروهی و خلاقیت فرزندتان می‌شوند.
شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی‌های آموزشی (مثل لیپ فراگ) مشغول طراحی و تولید بازی‌هایی هستند که برای رشد ذهنی و حرکتی کودکان و حتی نوپایان مفیدند. در پژوهش اخیر دانشگاه روچستر، معلوم شد کودکانی که اهل بازی‌های رایانه‌ای بودند، سریع‌تر از سایرین نشانه‌های تصویری را تشخیص می‌دادند. در انگلستان هم معلمان به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در کلاس‌های درسی خود روی آورده‌اند.
?) هله‌هوله، ممنوع!
شکر، چربی‌های ترانس و غذاهای بی‌ارزش را از برنامه غذایی کودکتان حذف کنید و در مقابل، به دنبال جایگزین‌های سالم و مغذی دیگر باشید. تغذیه سالم، به ویژه در ? سال اول زندگی، اثرات شگفت‌انگیزی بر رشد ذهنی و حرکتی کودکان دارد.
به عنوان مثال، هر کودکی برای رشد مطلوب بافت مغزی خود نیاز به آهن دارد؛ چراکه در صورت کمبود آهن، سرعت انتقال تحریکات عصبی کندتر می‌شود. تحقیقات بیانگر آن است که کودکانِ مبتلا به سوء‌تغذیه، به دلیل اختلال در مقابله با بیماری‌های عفونی و در پی آن غیبت از مدرسه، از همسالان خود عقب می‌افتند. پس به آنچه فرزندتان می‌خورد، توجه کنید و منتظر نمرات بهتر او باشید.
?) کودکتان را کنجکاو بار بیاورید
به اعتقاد کارشناسان، والدینی که کنجکاوی بیشتری نشان می‌دهند و فرزندان خود را تشویق می‌کنند تا چیزهای تازه یاد بگیرند و به دنبال ایده‌های جدید و بکر بگردند، درس مهمی به آنها می‌آموزند: «کسب دانش ارزشمند است.» پس، همیشه از کودک سوال بپرسید، مهارت‌های تازه یادش بدهید و او را به گردش‌های علمی ببرید تا حس کنجکاوی‌اش تقویت شود و بدین‌ترتیب، خودتان را هم در علایق و تفریحات او سهیم کنید.
?‌) برایش کتاب بخوانید
به یاد داشته باشید که این روش، بارها امتحانش را پس داده؛ اگرچه ممکن است گاهی در روند پرشتابِ گرایش به شیوه‌های جدید، کم‌اهمیت تلقی شده باشد. با وجود این، کتاب خواندن مطمئن‌ترین و در عین حال، ارزان‌ترین راه برای ارتقای یادگیری و رشد ذهنی و ادراکی کودکان در سنین مختلف است. پس، از همان سال‌های نخست زندگی، برای کودکتان کتاب بخوانید و وقتی بزرگ‌تر شد، او را عضو کتابخانه کنید و قفسه‌های خانه را هم همیشه پر از کتاب نگه دارید.
?) صبحانه را به خاطر بسپارید
سلسله تحقیقاتی که قدمتش به سال ???? برمی‌گردد، ثابت کرده که خوردن صبحانه در تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری، نقش مهمی دارد. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، در مقایسه با کودکانی که روز را با یک وعده کامل شروع می‌کنند، زودتر خسته می‌شوند، تحریک‌پذیرترند و دیرتر واکنش نشان می‌دهند.
اما همه می‌دانیم که در زندگی پرمشغله امروز، خوردن صبحانه کامل همیشه مقدور نیست. با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی یک لیوان شیر به همراه یک عدد بیسکویت می‌تواند تمرکز فرزندتان را در مدرسه برای ساعات طولانی حفظ کند.
?) بازی‌های فکری را دست‌کم نگیرید
شطرنج، جدول، معما و چیستان، همگی تمریناتی هستند که مغز را برای تفکر سریع و هوشمند آماده می‌کنند. بازی‌هایی مثل جدول اعداد هم نوعی سرگرمی هستند که در تقویت تفکر راهبردی و توانایی حل مساله و قدرت تصمیم‌گیری کودک، نقش دارند. ذهن فرزندتان را با این‌گونه معماها به چالش بکشید و از او در حل مسائل پیچیده کمک بخواهید.


  


گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی در جهان به ویژه در سال های اخیررو به افزایش بوده است .مهمترین علل این گرایش را می توان اثرات داروهای شیمیایی از یک طرف و ایجاد آلودگی های زیست محیطی از سوی دیگر دانست .   

در ایران که یکی از هفت کشور آسیایی است که بیشترین گیاهان دارویی را دارند این گرایش وجود داشته است و در سه دهه گذشته شاهد روند رو به رشد مردم در زمینه استفاده از این داروهای گیاهی و احیای طب سنتی هستیم .
براساس آمار موجود در کشورمان نیز بیش از ??? نوع داروی گیاهی وجوددارد و منشا اصلی آنها گیاهان هستند.
جایگاه داروهای گیاهی از یک سال پیش در کشور با تحولات علمی- تخصصی نظام مندتر شده است. تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی، تاسیس دانشکده طب سنتی، ایجاد درمانگاه ها و مراکز تحقیقاتی و آموزش تخصصی گروهی از پزشکان و داروسازان نمادی از تحول و نظام مندی نسبت به جایگاه طب سنتی ایران و درمان دارو گیاهی است.
امروزه تخمین زده می شود که ?? هزار گیاه دارویی در سراسر جهان وجود داشته باشد و تاکنون ???? داروی گیاهی توسط صنایع دارویی جهان ساخته و به بازار عرضه می شود .
این بخش از منابع طبیعی قدمتی همپای بشر دارند و یکی از مهمترین منابع تامین غذایی و دارویی بشر درطول نسل ها بوده اند.
طبق براوردها در حال حاضر ??? هزار گیاه گلدار یا دانه دار در زمین یافت می شود و تاکنون ??? هزار گیاه در جهان شناسایی شده اند .
قاره امریکا با دارا بودن ??? هزار گونه گیاهی از جمله منابع غنی گیاهان در جهان است و این در حالی است که قاره اسیا دارای ??? هزار گونه گیاهی است در بین کشورهای اسیایی بیشترین تعداد و تنوع گونه ها متعلق به کشور های چین ، اندونزی ، هند ، برمه ، تایلند ، مالزی و ایران است .
در حال حاضز استفاده از گیاهان دارویی در موارد مختلف همچون طب کنونی ، طب سنتی یا بهتر بگوییم طب مزاجی یا طب اخلاطی کاربرد دارند .
دکتر “مهراد کریمی ” پزشک عمومی و دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نحوه استفاده از گیاهان دارویی در علم پزشکی گفت : در حال حاضر گیاهان دارویی در موارد مختلفی استفاده می شوند که در اولین مورد می توان به استفاده از انها در طب کنونی اشاره کرد .
وی توضیح داد : هم اکنون طب کنونی از ابزار گیاهان دارویی بهره می برد و به طور مثال یکی از داروهای رایج برای درمان سرطان سینه، دارویی است که ازگیاه” تک سرخ “و یا”سرخدار ” تهیه می شود که اساس این دارو گیاهی است و یا استفاده از گیاه ” خله ” در داروهایی که برای درمان بیماری های تنفسی و حساسیتی کاربرد دارند. این داروها گیاهی هستند ولی به شکل صناعی و یا شیمیایی ساخته شده اند.
دکتر کریمی ادامه داد : نوع دوم استفاده از گیاهان دارویی این است که براساس تعاریف طب کنونی از محصولات گیاهی استفاده کنیم. برای مثال برای درمان عفونت های تنفسی پزشکان عصاره گیاه اویشن را به بیمار تجویز می کنند . در این زمینه از گیاه به عنوان منبع دارو استفاده می شود .
وی یادآور شد ایران یکی از منابع غنی گیاهان دارویی را دارد که بهترین مثال برای آن گیاه “خار مریم “است که گیاهی منحصر به فرد است و برای بیماری های کبد مورد استفاده قرار می گیرد .
گیاهان دارویی در طب سنتی
بهره مندی طب کنونی از گیاهان دارویی چه در عرصه تهیه داروهای مختلف و چه به صورت مستقل همچون استفاده از آنها به شکل فراورده های دارویی حائز اهمیت است.
به اعتقاد دکتر کریمی استفاده از داروهای گیاهی در طب سنتی با طب کنونی و نحوه فراوری گیاهی در طب سنتی شبیه طب کنونی متفاوت و جداست ولی می توان این دو را با هم تطبیق داد.
دکتر کریمی در عین حال تاکید کرد که داروهای ترکیبی که در طب سنتی استفاده می شود در داروخانه ها موجود نیست و باید به دستور پزشک این داروها برای استفاده بیمار تهیه شود .
وی افزود : دانش پزشکی باید با طب سنتی در استفاده از گیاهان دارویی همراه باشد زیرا در گذشته نیز تشخیص بیماری توسط ” حکیم ” انجام می شده است و عطاری ها تنها نسخه را تهیه و به بیمار ارایه می کردند و در واقع حق تجویز دارو و یا درمان بیمار را نداشتند .
وی افزود:درصورتی که علم و دانش پزشکی همراه با طب سنتی نباشد به مردم آسیب می رسد و برای همین هم در حال حاضر به ندرت عطاری هایی در کشور وجود دارند که دانش لازم را برای درمان بیمار را دارند .
استفاده از داروهای گیاهی در ایران و جهان
بیش از ??درصد مردم آلمان و بلژیک و ??درصد مردم انگلیسی تمایل به استفاده از درمان های طبیعی گیاهی دارند.
همچنین بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بالغ بر ??درصد مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده ترین نیازهای درمانی خود را از گیاهان دارویی تامین می کنند.
قابل توجه این که چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا در دو دهه اخیر بزرگترین کشور صادرکننده داروی گیاهی در جهان بوده است و مقام اول را دارد. از سوی دیگر بیش از ??درصد سلامت مردم چین وابسته به طب سنتی- گیاهی گزارش شده است.
در ایران نیز گیاهان دارویی متنوعی وجوددارد که به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان علوم گیاهی می توان از انها در چرخه درمان استفاده کردو بر ای مثال گران ترین گیاه جهان یعنی زعفران در ایران می روید.
دکتر کریمی در این مورد گفت که استفاده از گیاهان دارویی در کشورمان و رویکرد مردم به طب سنتی از نظر سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ به ویژه در دوران پهلوی اول دچار اختلال شد .
وی گفت : در واقع در ان دوران روند آموزش این طب ، ترویج این علم و پیرو آن استفاده از گیاه درمانی در سایه سیاست دچار مشکلاتی شد که خوشبختانه امروز پس از گذشت سال ها مردم مجددا به دانش بومی روی آورده اند و رشته طب سنتی از چهار سال قبل در دانشگاه تدریس می شودو با فارغ التحصیل شدن دانشجویان این رشته طب سنتی به صورت دانشگاهی و آکادمیک به مردم ارایه می شود .
با وجودی که دانش اموختگان رشته طب سنتی در راه ورود به جامعه هستند و این امر نوید رویکرد بیشتر مردم به استفاده از گیاهان دارویی را می دهد ولی باید داست که طب سنتی همچون طب کنونی در همه زمینه ها کارساز نیست .
هرچند که طب سنتی ایران دارای اشکالاتی است و روش های ان می تواند در در مان برخی از بیماری ها موثر نباشد، با این حال قابلیت های درمانی طب سنتی ایران در مقایسه با طب سنتی دیگر کشورها بسیار زیاد است .


  


این بیماری هم منشا محیطی و هم منشا ژنتیکی دارد که این عوامل باعث فعالیت سیستم دفاعی بدن علیه خودش می شود.

 

دکتر محمد علی صحراییان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: علت ابتلا به بیماری ام اس هنوز مشخص نشده است و درباره علل محیطی، تئوریهای مختلفی ارایه شده است.

وی اضافه کرد: بر طبق یک نظریه، افراد مبتلا به نوعی ویروس موسوم به «EBV» مستعدتر از سایر اشخاص در ابتلا به ام اس هستند؛ چرا که این ویروس سیستم دفاعی بدن را تحریک می کند، اما بر اساس نظریه ای دیگر، کمبود ویتامین D در بروز بیماری ام اس موثر است، البته هیچ یک از این تئوریها ثابت نشده اند.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب ام اس، تاری دید، اختلال حرکتی و حسی یا عدم تعادل را از جمله علایم ابتلا به بیماری ام اس برشمرد.

وی درباره وضعیت درمان ام اس در ایران گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد البته از ?? سال گذشته از درمانهای مختلفی استفاده شده که کنترل نسبی این بیماری را موجب شده است.

صحراییان در پایان اظهار کرد: ابتلا به این بیماری الزاما باعث فلج شدن نمی شود؛ چرا که این بیماری، سیر متفاوتی دارد و روند درمان برخی بیماران به قدری مطلوب است که آنان توانایی انجام بسیاری از کارها را دارند.


  


- ویتامین A
منابع طبیعی غذایی:

تخم مرغ، سبزیجات و میوه های رنگی، روغن کبد ماهی، لبنیات، عسلعلائم کمبود ویتامین A: عفونت دندان، آلرژی ها، موهای خشک، عقب افتادگی در رشد، سوزش و خارش در چشم، شبکوری، مشکل سینوس، خشکی پوست، ضعف قوه بویایی.
اهمیت ویتامین A برای سلامتی: شکل گیری سالم استخوان ها ، دندان ها و پوست، قوت بخشیدن به لایه خارجی ناخن و دیگر اندام ها، افزایش رشد و سرزندگی و نشاط، رشد و ترمیم بافت های بدن، مفید برای سلامت موها و چشم ها و ضروری در دوران بارداری و شیردهی.
موادی که از جذب ویتامین A جلوگیری می کنند: قهوه، الکل، مصرف بیش از حد آهن، روغن های معدنی. موادی که جذب ویتامین A را زیادتر می کنند: ویتامین C، D،E، F ، روی ، کلسیم، ویتامین B – Complex
2- ویتامین B
الف – B-Complex
منابع طبیعی غذایی : همه غلات و دانه ها، کبد، مخمر آبجو
علائم کمبود: کم اشتهایی، پوست خشک خشن، موهای شکننده و تیره و بی حال، یبوست و جوش.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: استرس، مصرف بیش از حد شکر، قهوه، الکل، قرص های ضد بارداری، عفونت ها، آنتی بیوتیک ها. موادی که به جذب آن کمک می کنند: کلسیم ، ویتامین های E ، C و فسفر.
ب – ویتامین B1
منابع طبیعی غذایی: گوشتهای دل ، جگر، کله پاچه، مغز گردو، جوانه گندم، گوشت خوک، گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی، برنج قهوه ای، زرده تخم مرغ، تمام حبوبات، شیره چغندرقند، مخمرآبجو و تمام غلات.
علائم کمبود: افسردگی، یبوست، عصبی بودن، رشد ناقص در کودکان، کوتاهی انگشتان دست و پا، ضعف، خستگی، حساس بودن نسبت به سر و صدا، کم اشتهایی. موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: تنباکو، استرس، تب، قهوه، الکل، جراحی، صدف خام. موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین B-Complex، سولفور، منگنز، ویتامین B2، آهن، ویتامین C و E.
ت – ویتامین B2
منابع طبیعی غذایی: پنیر، شیر، زرده تخم مرغ، مغز گردو، مخمر آبجو، دل و جگر، کله پاچه، تمام حبوبات، شیره چغندرقند.
علائم کمبود: التهاب دهان، مشکلات چشمیف سرگیجه، ضعف گوارش، التهابات پوستی. موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: الکل، تنباکو، مصرف بیش از حد شکر، قهوه. مواردی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، نیاسین، ویتامینC ، B-Complex، B6 .
ج: ویتامین B6 (پیروکسین)
منابع طبیعی غذایی: شیر، کلم پیچ، گرمک، حبوبات، شیره چغندقند، گوشت، دل و جگر، کله پاچه، جوانه گندم، برنج قهوه ای ، آلو ، سبزیجات پربرگ سبز، مخمر آبجو.
علائم کمبود: احتمال ضعف در کنترل عضلات، عصبی بودن، التهابات و ناراحتی های پوستی، اختلالات گوارشی، کمبود ترشح انسولین ، جوش، تحریک پذیری و تند مزاجی، ضعف در عضلات، تشنج در نوزادان، افسردگی، معلولیت ها، آرتروز، ?مخونی.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: الکل، قرص های ضدبارداری، تنباکو، تابش اشعه رادیواکتیو، قهوه.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: اسیدهای چرب، سدیم، ویتامین های B1، B2، C و B-Complex.
ث – ویتامین H
منابع طبیعی غذایی: ساردین، جگر، حبوبات، زرده تخم مرغ، برنج کته، عدس، غلات ،گوشته ای دل و جگر، کله پاچه، مخمر آبجو.

علائم کمبود: نگرانی و دلواپسی شدید، کم اشتهایی، نقص در سوخت و ساز چربی، افسردگی، رنگ پوست مایل به خاکستری، التهابات پوستی.
موادی که ازجذب آن جلوگیری می کنند: الکل، سفیده تخم مرغ خام، قهوه.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: سولفور، ویتامین B12، آهن، ویتامین B-Complex، ویتامین C، اسید پانتوتنیک (PA ، نوعی ویتامین ب کمپلکس)
ج – اینوسیتول
منابع طبیعی غذایی: مرکبات، گردو، شیر، گوشت، مخمرآبجو، شیره چغندرقند، سبزیجات، لسیتین.
علائم کمبود: مشکلات چشمی، کلسترول بالا، مشکلات پوستی، یبوست.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: مصرف بیش از حد شکر، ذرت، قهوه، الکل.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین های B1، B2، B-Complex، فسفر.
چ – اسید پانتوتنیک
منابع طبیعی غذایی: زرده تخم مرغ، آب پرتغال، مخمر آبجو، حبوبات، جگر، تمام دانه ها و غلات، ماهی آزاد، جوانه گندم.
علائم کمبود: فشارهای شکمی، حساسیت به انسولین، اگزما، ریزش مو، اسهال، مشکل کلیه، پایین بودن قند خون.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: قهوه، الکل.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین های C، B6، B12،آهن، بیوتین، B-Complex.
ح – اسیدپارا آمینوبنزوئیک (PABA)
منابع طبیعی غذایی: سبزیجات پربرگ سبز، گوشت دل و جگر، کله پاچه، ماست، جوانه گندم، شیره چغندقند، مخمر آبجو.

علائم کمبود: عصبی بودن ، کم خونی، یبوست، خستگی ، سردرد، مشکل گوارش، اگزما، مشکلات پوستی، ریزش مو، کم شدن مقاومت پوست در برابرتابش خورشید.
موادی که از جذب آن جلوگیری میکنند: قهوه، الکل، سولفونامید (نوعی آنتی بیوتیک )
موادی که به جذب آن کمک می کنند: ویتامین C، آهن، ویتامین B-Complex.
3- ویتامین C (اسید اسکوربیک):
منابع طبیعی غذایی: سیب زمینی ، گیلاس، جوانه دانه های یونجه، فلفل ها، مرکبات، گرمک، کلم بروکلی، توت فرنگی.
علائم کمبود: ضعف عضلانی، کم خونی، کم اشتهایی، عدم انعقاد خون (هموفیلی) تورم در زخم ها و شکستگی ها، خونریزی لثه ها، آسیب دیدگی و کوفتگی، کم شدن مقاومت بدن در برابر عفونت.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: استرس، تب بالا، تنباکو، آنتی بیوتیک ها، آسپرین، کورتیزون.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، ?لسیم، ویتامین های A ، C و F .
4- ویتامین D
منابع طبیعی غذایی: چربی، کره، روغن کبدماهی، شاه ماهی، ساردین ها، زرده تخم مرغ، ماهی آزاد، ماهی تن.

علائم ?مبود: احتمالا منجر به راشی تیسم می شود. ?مبود نیرو (ضعف عمومی) ضعف عضلانی، جذب ناقص و نا?افی ?لسیم، رسوب فسفر در ?لیه ها، اسهال، بی خوابی، عصبی بودن.
موادی ?ه از جذب آن جلوگیری می ?نند: روغن های معدنی (?انی)
موادی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، کلسیم، ویتامین های A، C، F.
5- ویتامین E
منابع طبیعی غذایی: کره مارگارین، روغن های گیاهی، انواع غلات، سیب زمینی، شیره چغندرقند، سبزیجات سبز، تخم مرغ، گوشت های دل و جگر، کله پاچه، جگر خش? شده، جوانه گندم.
علائم کمبود: سستی و شکنندگی سلولهای گلبول قرمز خون، موهای خشک کمرنگ، نازایی، ضعف و ناتوانی، مشکلات گوارشی، سقط جنین، بیماری قلبی، بزرگی پروستات.
موادی که از جذب آن جلوگیری می کنند: روغنهای معدنی، روغن و چربی فاسد شده، قرص های ضد بارداری.
موادی که به جذب آن کمک می کنند: فسفر، ?لسیم، Choline (نوعی ویتامین B-Complex، ویتامین های A، C، F.


  


دوران بارداری، دورانی است که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز ویژگیهای خاص خود را داراست. مردان در طی ? ماه بارداری همسرانشان نیاز به آمادگی دارند.

در بعضی نقاط دنیا گروه هایی به نام گروه پدران وجود دارند که در آن افرادی که قرار است به زودی پدر شوند ثبت نام میکنند و با مسائل علمی در رابطه با نوع رفتار با همسر، قبل و پس از فارغ شدن و تربیت فرزندان خود آشنا میشوند، اما در بیشتر نقاط دنیا، هرگاه پزشک مربوطه جلسه ای برای توضیح آمادگیهای لازم برای فارغ شدن و روزهای پس از آن برای خانمها برگزار میکند، همسر نیز میتواند حضور داشته باشد.

• نقش مردان طی دوران بارداری چگونه است؟
آنها لنگرگاه یک کشتی هستند و باید به همسر خود اطمینان و امنیت ببخشند. مردان باید به همسری که تمام توجه اش به خود و جنین درون رحمش جلب شده کمک کنند تا ارتباطش را با دنیا اطراف حفظ نماید. احترام گذاشتن، صبر کردن و حضور همیشگی داشتن بهترین فرصتی است که هر مردی طی دوران بارداری میتواند در اختیار همسرش بگذارد.
طی دوران بارداری، زایمان و با ورود نوزاد به خانه، مردان همانند پروانه دور همسرشنان میگردند. شاید تنها چیزی که طی سالهای اخیر تغییر کرده است، مشغول شدن بیش از حد مردان در دنیای کار و بی توجه شدن به تربیت کودک است. پس از فارغ شدن یک خانم ، همسر وی عادات سابق را پیش میگیرد و هیچ تغییری در ساعات کار خود نمیدهد، آنها گمان میکنند تنها مادر وظیفه ی تربیت فرزند را بعهده دارد! بلکه برای داشتن یک فرزند سالم از لحاظ روان به تربیت هر دو نفر نیاز هست. و کودک باید نقش پدر و مادر را به خوبی در زندگی خود احساس کند.

• موضوعی که طی دوران بارداری همسر و حس پدر شدن مردان را میترساند
درک نکردن زن طی دوران بارداری، به وجود آمدن یک رابطه سه گانه موجب ایجاد ترس و دلهره در مردان میشود. آنها نمیدانند کودکی که به دنیا خواهد آمد، چه جایگاهی را در روابط زناشویی آنها خواهد داشت؟ درک این موضوع که همسر آنها، مادر فرزندی است برایشان کمی سخت به نظر میرسد. بسیاری از مردان حتی پس از فارغ شدن همسرشان از روابط معمول خود بیمناکند.

• آیا مردان پس از فارغ شدن همسرشان افسرده میشوند؟
بله، البته این موضوع را آشکار نمیکنند ولی خستگی مفرط، اضطراب، برقرار نکردن یک رابطه صمیمی با نوزاد و حتی فرارهای بی دلیل از خانه، همگی نشانه های این افسردگی است. مشکل مردان این است که گمام میکنند با تولد فرزندشان، همسرشان آنها را تنها میگذارد.

• درک واقعی احساس پدر شدن
مردها با دیدن فرزندشان هیجان زده میشوند و احساس پدری را درک میکنند. البته این حالت برای هر مردی به گونه ای متفاوت تجلی میکند، برای بعضیها این حس بسیار سریع اتفاق میافتد و حتی با شنیدن خبر پدر شدن، نیز این احساس زیبا را خواهند داشت. برای برخی به آغوش کشیدن فرزندشان چنین حسی را در پی خواهد داشت.

• وظایف مرد در دوران زایمان
حضور همسر در کنار یک زن باردار، به او احساس امنیت خاطر میبخشد. به این ترتیب زن میداند کسی هست که پس از فارغ شدن انتظارش را بکشد، کلمات محبت آمیز بگوید، و نوازشهای همسر همگی در روحیه یک زن باردار تاثیر بسیار دارد.

• اگر مردی پس از شنیدن خبر باردار شدن همسرش یا زایمان وی، باز هم نسبت به زندگی بی تعهد باشد، چه میتوان کرد؟
هرگز نباید یک مرد را از پدر شدن ترساند. از سوی دیگر اگر سعی نکنید مرد را طی دوران بارداری متعهد کنید، پس از زایمان نیز نخواهید توانست. باید وی را متوجه این موضوع کنید که برای یک کودک، پدر داشتن به چه معنی است. زن نباید درباره تعهد مرد نسبت به خودش حرفی بزند چون برای این زمان مناسب نیست. روی صحبت باید درباره مرد وکودکش باشد. به طور یقین این حس تنهایی طی ? ماه بارداری برای یک زن بسیار مشکل است اما زن باید این موضوع را تحمل و به خود برای داشتن این توانایی اعتماد داشته باشد.

• آیا مردها به طور ذاتی قادرند از فرزند خود مراقبت کنند؟
زن و مرد هر دو به طور ذاتی قادرند فرزند خود را بزرگ نمایند.

• نقش مرد در دوران شیردهی مادر
مرد با حضورش در تمامی لحظات “شیر دهی، عوض کردن کودک، خواباندن” میتواند حس امنیت را به همسرش منتقل کند. زن به خاطر زن بودنش نباید تمامی وظایف را به دوش بکشد. مرد میتواند طی این دوران رابطه جدیدی را با همسرش ایجاد کند.

• جلسات سونوگرافی و حس پدر شدن
یک شوک احساسی به مرد دست میدهد. او چیزی را میبیند که قادر به حس کردنش نیست. آنچه بیش از هر چیزی مرد را شیفته میسازد، حرکات جنین درون رحم است.

• آیا زوجهایی وجود دارند که مرد بیش از زن درگیر دوران بارداری باشد؟
البته، گاهی پیش میآید که زنان علاقه ای به جلسه های آمادگی قبل از زایمان نشان نمیدهند ولی مردها مدام درباره آن صحبت میکنند و بسیار هیجان زده هستند. در اینگونه موارد هرگز نباید زن را متهم کرد، حتی اینگونه زنان نیز میتوانند مادران خوشبخت و خوبی باشند.

• آیا کسی میتواند جای مرد را در دوران بارداری برای زن پر کند؟
هیچکس حتی وابستگان نزدیک نمیتواند احساس امنیتی را که یک مرد با حضورش به همسرش میدهد، جایگزین کند.

• بارداری زنان و چاقی مردان
بسیاری از مردان در دوران بارداری همسرانشان همانند آنها چاق میشوند و تنها چاره ی این امر ورزش است. البته بسیاری از مردها نیز پس از زایمان همسرشان این وزن اضافه را از دست میدهند.

• پدر شدن و کابوس
بسیار اتفاق میافتد که مرد نگران زایمان همسرش است و یا نگران طبیعی بودن فرزندش به همین دلیل دیدن کابوس در این دوران برای مردان کاملا طبیعی است.

• نکته مهم برای پدر شدن
تمامی وقایع زندگی را طی این ? ماه مزه مزه کنید چون مطمئن باشید پدر شدن یکی از مهمترین، بزرگترین و زیباترین اتفاقیست که بعد از تقسیم قلب با همسر، برای هر مردی صورت میگیرد.


  


? نکته‌ ضروری برای دختران نوجوان
دوران قاعدگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر زنی است و از آنجا که به‌طورمعمول زنان را یک هفته در ماه درگیر می‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود. این امر نشان می‌دهد که آنها سالم هستند و آمادگی مادرشدن را در آینده دارند. درضمن، مادر، خواهر بزرگ‌تر، اولیای مدرسه و کارکنان بهداشتی می‌توانند درباره این پدیده با نوجوانان صحبت کرده و نگرانی و ترس آنها را برطرف‌ کنند و به آنها توضیح دهند که قاعدگی نه تنها بیماری نیست بلکه امری ضروری و طبیعی برای بدن است، اگرچه ممکن است به ظاهر موجب ناراحتی شود.
باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران به علت باز بودن دهانه رحم بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده منجر شود. این عوارض می‌تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم کرده و ممکن است زندگی خانوادگی آینده وی را دچار مشکل بکند، بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد:

 

? نوار بهداشتی: سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کرده و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع به‌خصوص زمانی که خون‌ریزی بیشتر است، پدیدار می‌شود. با این کار، علاوه بر رعایت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌های دیگر نیز خودداری می‌شود. پس از استفاده، نواربهداشتی مصرف شده را باید داخل کاغذ پیچیده و دور انداخت. دقت کنید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت انداخت زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می‌شود. چنانچه امکان استفاده از نواربهداشتی را ندارید، می‌توانید از پارچه‌های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشک و در صورت امکان اتو کنید. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود. با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌توان با علامت‌زدن تاریخ قاعدگی در تقویم، حول و حوش تاریخ شروع آن را به خاطرسپرده و نوار بهداشتی را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشت تا مشکلی ایجاد نشود.

? لباس زیر مناسب: از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید. لباس‌های زیر را باید جدا از سایر لباس‌ها بشویید و درآفتاب خشک کنید. هیچ‌گاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.

? ورزش: انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ‌گونه منعی ندارد بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می‌کند. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است.

? تغذیه: به منظور جبران خون از دست رفته در این دوران می‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و… بیشتر استفاده کنید. توصیه می‌شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، دانه‌های بدون نمک و غلات سبوس‌دار مصرف کنید. توجه داشته باشید که برگ سبزی‌ها و موز حاوی ویتامین B6  و دانه‌های بدون نمک، تخم‌مرغ، گوشت، جگر، نخود‌فرنگی و لوبیا منبع آهن هستند.

? حمام کردن: حمام‌کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد بلکه لازم است. البته باید از نشستن کف حمام خودداری و تا حد امکان به شکل ایستاده حمام کنید تا بدن شما به آلودگی‌های میکروبی کف حمام مبتلا نشود. اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر و یا دریا اجتناب کنید.

? استفاده از مسکن: وجود درد در روزهای اول قاعدگی مساله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌شود. در صورت شدت درد می‌توانید با تجویز پزشک یا ماما از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. البته بهتر است ?? تا ?? ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌تواند انقباضات را متوقف کند. رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شکر، قهوه، چای و استراحت کافی نیز می‌تواند در تسکین درد موثر باشد.

? بهداشت ناحیه تناسلی: در خانم‌ها به علت نزدیک بودن مقعد با فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امکان انتقال انواع میکروب‌ها به دستگاه تناسلی وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از وقوع عفونت به هنگام طهارت باید ابتدا فرج یا قسمت جلویی دستگاه خارجی تناسلی و سپس مقعد شسته شود. در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست‌شویی رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج  شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود. تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به‌وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. دقت کنید هیچ‌گاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.

? آکنه: یکی از عوارض شایع دوران نوجوانی آکنه یا جوش غرور است که علت آن تغییراتی است که در هورمون‌ها صورت می‌گیرد و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می‌یابد. این مشکل با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می‌یابد. بنابراین راه درمان آکنه‌های ساده رعایت بهداشت پوست، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرک و پرهیز از دست‌زدن به آنها و درباره آکنه‌های شدید مراجعه به متخصص پوست است.


  

مشخصات مدیر وبلاگ
لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
لینک‌های روزانه
صفحات اختصاصی
دسته بندی موضوعی
, (, ), 6 ر و, 7 ر و, از شر و, از شر و ع ترم, ترم, ترم بعد, ترم ، tag : تنبلی تخمدان تخمدان قاعدگی عادت ماهیانه پریود دلایل تنبلی ، آمیزش - جنسی - اسلام - ، آیکن، آیکن وبلاگ، آیکن آدرس، ساخت آکن، ساخت آیکن وبلاگ، ساخت آیک ، ارگاسم - زنان - جنسی - ، از فرصت ها استفاده کنید! , همسر , شقیقه , بانک , مشتریان بانک , ، استروژن - هورمون های جنسی زنان - وظایف استروژن - یائسگی - زیبائی ، استمنا - جنسی - خودارضایی - ، استمناء - جنسی - خودارضایی - ، استمناء - جنسی - خودارضایی - سودا - ، بارداری - حاملگی - جنسی - نزدیکی - ، بازی موبایل - دانلود بازی موبایل - بازی شطرنج برای موبایل - دانل ، برنج - خانه داری - ، بیضه - جنسی - ، پیاز - خانه داری - زنان - ، تصاویر متحرک، زیبا ساز وب، شکلکهای یاهو، تصاویر متحرک یاهو، صورت ، جالب - خانه داری - لبنیات - ، جاوا، کد جاوا، کدجاوا، کدهای جاوا، کد های جاوا، جاوا اسکریپیت، ا ، جنسی - stds - ، جنسی - ارگاسم - ، جنسی - ضغف جنسی - ، جنسی - میل - ازدواج موقت - ، چرا قلب میتواند بی وقفه بطپد؟ , قلب انسان , ماهیچه هاى بدن , ، خانه داری - ، خانه داری - تخم مرغ - پنیر - ، خانه داری - دکوراسیون - منزل - سال نو - نوروز - خانه تکانی - ، خانه داری - سماور - رسوب ، خط میخی، ترجمه نام به خط میخی، ترجمه لغات به پارسی باستان، فارسی ، خودارضایی - جنسی - جلق - استمنا - جوانان - ، رابطه جنسی - جالینوس - انزال زودرس - ، سایبر سکس - جنسی - اینترنت - دوست یابی - ، سایت , مطالب کپی کردن , کپی کردن , نمیشه کپی کرد , نیمشه سلکت کر ، سرعت یعنی این ... , لاف , شکارچی , تیرکمون پرتاب , گلوله , ، ضرر بازرگان , ، علل ریزش مو , علت ریزش مو , ریزش مو , مو , ریزش , چرا مو می ریزد ، غذا - خانه داری - ، غذا - سرخ کردن - خانه داری - ، فرش - خانه داری - زنان - ، کد پیغام به کاربر، کد پنجره پیغام به کاربر، ابزار پیغام به کاربر ، کد غیر فعال کردن کلیک راست، متوقف کردن کلیک راست، جلوگیری از کپی ، گوجه - ، لباس - جنین - بارداری - زنان - ، ماهی - فاسد - غذا - ، مترجم، خط میخی، فارسی، پارسی، پارسی باستان، کد ابزار، زیبا ساز و ، مد ،زناشویی ،زیبایی ،ازدواج ، میوه - جالب - ، میوه - خانه داری - ، ناتوانی جنسی - زنان - جنسی - اورگاسم - سودا - ، نان - خانه داری - ، نخود - فرنگی - خانه داری - ، نستعلیق آنلاین، سایت نستعلیق آنلاین، زیبا ساز وب و معرفی سایت، ن ، ویاگرا - نغوظ - جنسی - ، ویندوز ، یائسگی - کمبود استروژن - تاثیر استروژن - هورمون های جنسی زنان - ، کاندوم - جنسی مردان - ، کرامپ ‌های قاعدگی - جنسی - درد - قائدگی - ، کلم - سبزی - زنان - خانه داری - ،
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 73
کل بازدید : 549384
کل یاداشته ها : 1051
لوگوی دوستان
دوستان

طوفان زده دشت جنون ترانه زندگیم جام جهان نما کیمیا چت روم .موزیک.فال.سرگرمی زازران همراه اخر ESPERANCE هرچی عشقم بکشه دل شکسته گان چرند و پرند نوشته عاشقانه شیطونک ساخت انواع قالب اختصاصی هنرمندان فقط 5000 تومان !!! بادرود شهرعشق سرزمین جاوید واژه های نارنجی "پندی | وبلاگی برای سرگرمی" "کلی جفنگ درباره همه چی!" علمی تفریحی اموزشی مثبت وبلاگ کامپیوتریستها ღ☆فال★طالع بینی★☆ư فاطیما72 موبایل .::منبع جک و اس ام اس::. .::مرکزدانلود::. >><تنهایی><< """ام بی دانلود """ سرنوشت(عشق) غریبی از شهر آشنایی .::فارسی1::. dont forget me! بزرگترین وبلاگ سرگرمی وعاشقانه »مرجع سخنان زیبا و پندآموز« !!!دیوانه بازی!!! زیباترینها اینجاست(بچه هاى شیطون ) "اصطلاحات روز انگلیسی امریکایی" باخنده خارج شوید رئال مادرید-سرگرمی-کمی علمی-کد وبلاگ-دانلود... لبخندایرانی - پسرانه قدیم غریبی از شهر آشنایی مرگ یا عشق؟ ::::دانلود بازار:::: math is as sweet as honey "به روز ترین خبرگزاری فوتبال اروپا" جدید ترین موزیک ویدیو های HD رز سیاه شازده کوچولو ...وبلاگ تفریحی علیرضا... ف ارسی1 """عکس""" دانشکده دوستان asheghpishe مرینوس1988 برای تازه شدن دیر نیست الطاف خداوندی ..::لیلا بلوکات::.. هنر بازی عشق30نما عکس سریالهای فارسی1 کلوپ هواداران شیلا خداداد آریا دانلود وبلاگ رسمی آنا نعمتی (اگه نیای تو پشیمون می شی) به یادتم... {پایگاه هواداران افسانه پاکرو} آمارشماضربدر4 ::..دانلودستان..:: ·..:: شــیــرازگـلـکـســی::FUN CLUB ::..· " طراحی رایگان بنر و لوگو" عصر جوان .::دانلودستان::. ıllı.ılıllıبزرگترین پرتال رپ فارس گلچین دانلود هواداران الناز شاکردوست

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ